2gie śniadanie/ Deser/ Jedz mądrze

Ciasto czekoladowe z burakiem. I kilka słów o cukrze

Cukier krzepi! Czy aby na pewno? Jedno spojrzenie na sklepową półkę w obecnych czasach i okazuje się, że chcąc dokonać świadomie dobrego wyboru i kupić zdrowe słodycze (bo przecież takie też są)… jest to często niewykonalne! Co więc mają w swym składzie sklepowe słodycze, a nie powinno wpadać do naszej diety? Cukier biały, syrop glukozowo-fruktozowy, kukurydziany, fruktoza, melasa cukrowa, dekstroza krystaliczna, miód… lista często nie ma końca. 

Natomiast badania wskazują, iż obecność większych ilości fruktozy w diecie może prowadzić do zaburzenia odczuwania głodu i sytości, ponieważ fruktoza nie pobudza wydzielania insuliny i leptyny – hormonów, które  wpływają na ośrodek sytości, hamując pobieranie pokarmu. Regularne spożywanie syropu wysokofruktozowego powoduje wzrost apetytu, rozwój insulinooporności, czyli zmniejszenia wrażliwości tkanek obwodowych na insulinę i cukrzycy typu 2. Natomiast wysokie spożycie cukru dodanego w diecie generalnie przyczynia się do zwiększenia masy ciała, zaburzeń lipidowych (wzrost stężenia triglicerydów, cholesterolu całkowitego, spadek HDL, wzrost LDL), zwiększenia oporności na insulinę, nadciśnienia tętniczego i stanu zapalnego. Badania epidemiologiczne wskazują, że nadwaga i otyłość są czynnikami ryzyka cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia, nowotworów. W wielu badaniach wykazano dodatnią korelację pomiędzy spożyciem cukru, a wymienionymi chorobami. Badania potwierdzają również, iż spożywanie słodzonych bezalkoholowych napojów ma takie niekorzystne efekty jak: wzrost ryzyka cukrzycy typu 2, hipokalcemii oraz osłabienia mineralizacji kości, a co za tym idzie zwiększone ryzyko złamań kości. Wykazano także dodatnią zależność z występowaniem próchnicy zębów, kamicy nerkowej i zwiększonego ciśnienia krwi.
Oczywiście nie oznacza to, że masz nagle zrezygnować ze słodkości! Ja nigdy tego nie zrobię! Tylko jest jeden warunek – wybieraj mądrze 🙂 Co to dla mnie oznacza?

  1. zrezygnuj ze słodyczy sklepowych lub kupuj te naprawdę dobre jakościowo
  2. zastąp biały cukier – erytrolem lub ksylitolem – do deserów, pieczenia ciast, słodzenia herbaty lub kawy, również stewią – jednak ta zmienia smak pod wpływem temperatury, więc nie polecam jej do pieczenia
  3. używaj w wypiekach również dojrzałych bananów lub namoczonych daktyli jako alternatywy cukru
  4. kiedy częstują tortem, podziękuj i zjedz w zamian owoce :p
  5. desery, które uwielbiasz, a nie są najlepszym dietetycznym wyborem, zostaw sobie na kilka okazji w roku – będą wtedy smakowały podwójnie!
  6. zmień nastawienie – mądre wybory to Twoja siła!, a nie przymus, który sprawi, że nagle coś tracisz.

To nawyki decydują w dużej mierze o Twoim zdrowiu i rozmiarze spodni, które nosisz! Im szybciej to zrozumiesz, tym szybciej wszystko stanie się prostsze.
A z pomocą tego przepisu może stać się proste natychmiastowo :p Czekoladowe, mocnooooo czekoladowe ciasto z burakiem. Takie bez wyrzutów sumienia! Zapraszam 🙂

Źródło: Cukier a ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych, Problemy Higieny i Epidemiologii 2011, 92 (2), L. Kłosiewicz-Latoszek, B. Cybulska
Technologiczne i zdrowotne aspekty stosowania syropu wysokofruktozowego do produkcji żywności, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość. 2014, 3 (94), J. Sadowska, M. Rygielska

Ciasto czekoladowe z burakiem. I kilka słów o cukrze

Drukuj Przepis
Ilość Porcji: 12 Czas Przygotowania: 60 minut

Składniki

  • mleko ryżowe/sojowe - 1 i 1/2 szklanki
  • ocet jabłkowy - 1 i 1/2 łyżki
  • jajko - 2 szt.
  • erytrol - 100 g
  • ksylitol - 100 g
  • puree z buraka - 3/4 szklanki
  • olej rzepakowy - 70 ml
  • mąka pszenna pełnoziarnista - 200 g
  • mąka orkiszowa - 100 g
  • kakao gorzkie - 70 g
  • proszek do pieczenia - 1 i 1/2 łyżeczki
  • soda oczyszczona - 1 łyżeczka
  • sól - szczypta
  • maliny (ew. jeżyny, truskawki) - 3 garście

Sposób przygotowania

1

Przygotuj puree z buraka. Buraka upieczonego (buraka zawiń w folię i piecz ok. 60 minut) lub ugotowanego pokrój w kostkę i rozdrobnij na puree.

2

Rozgrzej piekarnik do temperatury 180 stopni C.

3

W misce wymieszaj mleko z octem jabłkowym, pozostaw na kilka minut. Następnie dodaj jajka, erytrol z ksylitolem, olej, puree z buraka i zmiksuj na puszystą masę.

4

Dodaj pozostałe składniki (oprócz owoców) i wymieszaj.

5

Spód formy (ja użyłam okrągłej o średnicy 25 cm) wyłóż papierem do pieczenia, a boki posmaruj olejem.

6

Wylej ciasto, posyp wierzch owocami i piecz ok. 40-45 minut.

7

Pozostaw do ostudzenia.

Składniki odżywcze na jedną porcję:
Energia: 217 kcal
Białko: 6,8 g
Tłuszcze: 8,4 g
Węglowodany: 31,9 g

Pewnie zainteresują Cię również